.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگرانی قائمشهری ها از انتقال سایپا شمال به ساری

کابوس انتقال شرکت سایپا شمال از شهرستان قائمشهر به ساری باعث بروز دلهره و نگرانی گسترده ای میان مردمی شده است که به وعده های مدیران سایپا برای ایجاد اشتغال فرزندانشان دل بسته بودند.
زمزمه های این جابجایی تلخ هنگامی مطرح شد که در جریان برگزاری جلسه شورای مسکن استان مازندران سید اکبر طاهایی استاندار از اختصاص زمین 100 هکتاری منطقه گهرباران ساری برای ساخت کارخانه سایپا خبر داد.
زمزمه انتقال پروژه سایپا شمال از قائم شهر به ساری ، در حالی مطرح می شود که همه دست اندرکاران استانی این پروژه ، از داستان طولانی راه اندازی آن در شهر قائم شهر باخبرند.
افشین حسین زاده سخنگوی شورای اسلامی شهر قائمشهر است .وی در این باره می گوید: با توجه به همکاری بسیار زیادی که شورا و شهرداری در تغییر ملک مورد مذبور از صنعتی به تجاری و اداری ، این انتظار می رفت که مسولان و دست اندر کاران شرکت سایپا شمال به وعده های خود عمل کنند.
بر اساس اظهارات این عضو شورای شهر شرکت سایپا با شعار رفع بیکاری در شهر و اجرای کارخانجات متعدد در این شهرستان برای خرید زمین 12 هکتاری کارخانه گونی بافی قائمشهر وارد عمل شد.
آنان در زمان مورد نظر که حدود 7 سال قبل بود وقتی تقاضا برای تغییر کاربری را برای زمین مورد نظر مطرح کردند ، قول تبدیل این زمین به مجتمع مرکزی سایپا در شمال کشور را ارایه کردند و حتی وعده دادند که کارخانه ای را برای تولید مخزن cng در شهرک صنعتی بشل خواهند ساخت اما متاسفانه با گذشت این مدت طولانی هیچ یک از این وعده ها عملیاتی نشده و در حد حرف و وعده باقی ماند.
مهندس حسین زاده با اظهار تاسف از اینکه همچنان شاهد رفتن سرمایه های قائمشهر به شهر های دیگر بخصوص مرکز استان هستیم ادامه داد: شهرداری با این دلیل با تغییر کاربری زمین کارخانه گونی بافی موافقت کرد که دست اندرکاران شرکت سایپا شمال قول ایجاد اشتغال برای حداقل 500 جوان قائمشهری را داده بودند و این وعده ها باید ظرف مدت زمانی 24 ماهه عملی می شد ولی حالا شرایط به گونه ای پیش می رود که باعث بروز یاس و نا امیدی در میان جوانان قائمشهری شده است.
اما "سایپا شمال" پس از سالها تنها به عنوان یک نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش عمل می کند کاری که بسیاری از دیگر نمایندگی ها در مکان محدود خود انجام می دهد .
سالها از برافراشته شدن تابلوی سایپا شمال می گذرد . همه امیدها به روزی است که دولت و مدیران سایپا قصد نمایند تا در شمال کشور سرمایه گذاری کنند تا شاید سایپا شمال که به عنوان نقطه اید اشتغالزایی در قائم شهر تاسیس شد از رکود بدر آید اما ....

در همین راستا در حالی که مردم و جوانا قائمشهری چشم امید شان به پیگیری های نمایندگان شهرشان در مجلس شورای اسلامی است ، عزت الله اکبری می گوید: " از نظر ما شرکت سایپا در حق مردم قائم شهر کوتاهی کرده است ." وی با اشاره به وعده های مدیران سایپا ادامه می دهد : "آقای پوستین دوز وقت کشی کرده و آن را ادامه می دهد هرچند قول اجرای برنامه های خوبی را داده اما احساس می شود که در حال وقت کشی است ."
نماینده قائم شهر ، سوادکوه و جویبار همچنین با اشاره به سفر سوم دولت گفت : " در سفر سوم دولت مسئولین کشوری و استانی که کوتاهی کردند را معرفی می کنم ."
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه آقای رئیس جمهور به توسعه متوازن معتقد است افزود :" ما شکایت خود را نزد رئیس جمهور خواهیم برد . این که یک کارخانه صنعتی قدیمی را تعطیل کنند و وعده اشتغالزایی با صنعت جدید خودرو سازی داده شود . این خلف وعده ها مردم را نگران می کند."
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری های خود در این خصوص گفت : " ما از طریق وزیر محترم صنا یع در حال پیگیری موضوع هستیم وامیدواریم قبل از سفر ریاست محترم جمهور به استان ، مسئله حل شود ."
پیشینه سایپا شمال در قائم شهر شركت گوني بافي سابق در سال ۱۳۱۶ با ظرفيت اشتغال حدود هزاران نفر در شهر قائم‌شهر تاسيس و فعاليت مي‌نمود. هرچند به نقل از ناقلان به همراه استقرار كارخانه كنسروسازي وابسته به اتكاء ارتش و قرار دادن در جوار راه‌آهن، علاوه بر وجود بستر توليد كنف براي ساخت گوني جهت سنگرسازي، قصد داشتند امكانات موردنياز زمان متحدين و متفقين را ميان آلمان و شوروي فراهم نمايند منجر شد تا خيل بيكاران را از نقاط كشور جمع نموده و شهري ايجاد گردد. در آن زمان كارخانه پنبه پاك‌كني نظام‌آباد گنبد و زمين‌هاي (گوني بافي) شهرستان محمودآباد به عنوان سرمايه و پشتوانه اين كارخانه بودند. بعدها به عنوان شركت زيرمجموعه نساجي مازندران فرار گرفت.
تا اينكه در سال ۱۳۸۲ تصميم گرفته شد كارخانه گوني‌بافي را به جنب زندان شهرستان انتقال دهند تا شايد همانند برخي كشورها، بتوانند با بهره‌گيري از توان كار ارزانتر زندانيان، مقداري از قيمت تمام شده محصول‌ها را كاهش دهند.
به هر ترتیب و به هزارو یک دلیل کارخانه گونی بافی در محل اصلی خود برچیده شد و زمین آن که اکنون در یکی از بهترین نقاط قرار دارد به فروش برسد .
این اقدام که موجب كاهش بيش از حد اشتغال مي‌گرديد با مقاومت عمومي مواجه شد و با رايزني مديران تأثيرگذار، ملك به یکی از شرکتهای وابسته به گروه خودرو سازی سايپا با ایجاد شرایط مناسب و با هدف جایگزینی صنعت پر منفعت و اشتغال زا ی خودروسازی به جای کارخانه قبلی به فروش رسيد.
مردم قائم شهر که از تعطیلی کارخانه گونی بافی که با زندگی و توسعه شهرشان عجین شده بود گله مند بودند امیدواربودند که با استقرار "سایپا شمال" در شهرشان کمر غول بیکاری شکسته می شود و جوانانشان را از بیکاری نجات می دهد.
بنا بر این گزارش حضرت آیت الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان و امام جمعه قائمشهر در جریان ایراد خطبه این هفته از تصمیم به انتقال شرکت سایپا به ساری انتقاد کرده و خواستار تصمیم گیری عاقلانه و منطقیدر باره شد.
بر اساس اظهارات وی نباید در تصمیم گیری ها شهرستانی فکر شود و لازم است تا مسولان شرکت سایپا به وعده های خود به هنگام تملک زمین کارخانه گونی بافی جامه عمل بپوشانند.
تعهدات سایپا شمال نمایندگان شرکت سایپا بر اساس مصوبه کمسیون ماده 5 شورا و شهرداری قائمشهر خدشان پیشنهاد احداث یک واحد درمانی و یک فضای ورزشی با هزینه سایپا را داده اند و ملزم شده اند که 2015 متر از فضای زمین را به مقوله ورزش ،1012 متر آموزشی، 6557 متر فضای سبز 12153 متر مسکونی و بقه تجاری و اداری و بخشی هم بابت تعریض خواهد بود.
اکنون مردم قائمشهر از خود می پرسند که چه اتفاقاتی رخ داده که دست اندرکاران سایپا به وعده های خود پشت پا زده و در صدد انتقال به شهر دیگرند.
و امید دارند با درایت استاندار محترم و مقامات عالی رتبه کشوری مهر باطل بر این جابجایی زده شود.
حسین خانی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یک خواننده 3 آذر 1389
از اینکه یک چنین مطالب حاشیه ای علیه مرکز استان که سالیان سال است شاهد ظلمهایی چندین برابر از سوی شهر های همسایه اش است و دم بر نمی آورد در سایتی که در مرکز استان فعالیت می کند و متاسفانه اخبار علیه ساری را با کمال اشتیاق درج میکند متاسفیم.آقای مدیر سایت لطفا ستم هایی که علیه ساری شده را نیز درج کنید!!؟؟ نمایشگاه.مخابرات.دانشگاه و ....... .برای شما متاسفم که کاربران به خود اجازه می دهند در بین سایر سایت های استان شما را برای درج چنین حرف هایی انتخاب کنند؟؟؟!!!! (لطفا نمایش دهید و سلیقه ای عمل نکنید)
نا شناس 4 آذر 1389
به سارویها اجازه نمی دهیم با مظلوم نمایی حق شهرمان را غصب کنند.تمام بودجه استان و حق شهرهای دیگه به مرکز استان سرازیر میشه بعد دم از ظلم!! به ساری می زنن.
جوان قائمشهری
مازندراني 4 آذر 1389
چنين بر مي آيد گروهي عالما و عامدا قصد اضمحلال مازندران.سرزمين علويان.را ذارند...چرا كه همين گونه اعمال دستاويز عده اي هر چند اندك و قشري در غرب مازندران شده تا آواي شوم تفرقه و جدايي سر دهند... چرا مسئولين ساري نشين(اعم از ساروي و غيرساروي) توليد امكانات براي ساري و ساير شهرهاي مازندرن نمي كنند ؟! و به دنبال توسعه استان نيستند ؟ چرا امكانات ضعيف و محدود موجود در ساير شهرها را بلعيده . غصب مي كنند؟قبل از انقلاب شركت نفت چند استان مجاور تحت سرپرستي قائمشهر بوده است (به اين تقسيم بندي توجه فرماييد : حوزه يك تبريز - حوزه دو شاهي - حوزه سه مشهد ) اما ساري نشينان تمامي امكانات و اختيارات و پروژه هاي آن را بلعيدند و آن را در حد يك ناحيه كوچك تنزل داده اند و هكذا بانك ملي و قس عليهذا.... آخر اين چه كاري است . شما اگر توان و عرضه نداريد كه حق مازندران و مازندراني را از تهران بگيريد كنار برويد و مركزيت استان را رها كنيد و شهر ديگري مركز استان گردد . شايد اين سرزمين تاريخي از اين فلاكت نجات پيدا كند و مجد و عظمت پر افتخار خود را در چارچوب ميهن سرفراز اسلا ميمان ايران عزيز . باز يابد
محمد طاهرپور 4 آذر 1389
ساری به عنوان مرکز استان مازندران باید از همه نظر برتر از دیگر شهرها باشد زیرا مرکز هر استان نماد آن استان است. بسیار منطقی است که صنایع اصلی و همچنین مراکز اصلی تجاری و صنعتی در مرکز استان مستقر باشد، چرا عده ای از افراد غیرمسئول با مداخله در امور می خواهند وضعیت استان را از حالت کنونی بدتر کنند، در ضمن چرا باید مرکز استان از داشتن نمایشگاه بین المللی و دانشگاه جامع محروم باشد، آیا وجود نمایشگاه بین المللی در شهرهای کوچکتر و کم اهمیت تر به سود استان است؟ پس بهتر است بجای ایجاد جنجال و هیاهو کمی به فکر پیشرفت استان بود که در صورت تحقق آن مطمئنا مشکلات مردم استان نیز کمتر خواهد شد.
نا شناس 4 آذر 1389
اون موقع که شاهی حوزه نفتی بود شاه هم بود حاله هر وقت شاه برگشت دوباره بشه مرکز نفت نیمکره شمالی...
از چالوس 5 آذر 1389
از آنجا كه مسئولين مركز نشين و ساروي ها به نصايح مردم و نخبگان مازندراني توجهي ندارند شايسته است خواسته به حق آنان كه تغيير مركز استان است به منصه عمل درآيد . در اين خصوص قائمشهر و در درجه بعد آمل استحقاق آن را دارند .
قائمشهری 15 اسفند 1389
چقدر ظلم؟ چقدر بی عدالتی؟ جوانان قائم شهری در اوج بیکاری بسر میبرند .حتی از داشتن امکاناتی مثل سینما هم محرومند.تنها دلخوشی که دارند تیم محبوبشان نساجی قائمشهر است که اون هم ساروی ها چشم دیدنش را ندارند
علی 15 اسفند 1389
من پیشنهاد میدهم یک استانی به نام استان ساری با مرکزیت ساری که شامل یک شهر به نام ساری تشکیل بشه که هم سارویهااز دست شهرهای دیگر که چشم دیدنشان را ندارند خلاص شوند و هم شهرهای دیگر از شر سارویها راحت شوند بقیه شهرها هم اگر خودشان بودند و نه استانی و نه مرکز استانی داشتند فکر میکنم وضع شان بهتر از این بود من از مسئولین استدعا می کنم زودتر این کار راکنند وگر نه ساری فردایا پس فردا میگه برای حفظ طبیعت استان بقیه شهرها را خراب کنید و به جایشان درخت بکارید
سادات 16 تير 1391
واقعا حق ساروي ها داشته باشن من خودم قائم شهري هستم ولي بذاريد مركز استان قوي داشته باشيم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.11 seconds.